– Valeriu
Bârgău,
mă
bucur că
ai acceptat să
purtăm
un dialog. Sper să
fie o discuţie
interesantă,
mărturie
peste ani a ceea ce gândeşti
tu despre cărţile
tale, despre creaţie,
despre viaţă.
Aş
începe cu o întrebare care să
te determine să
priveşti
înapoi, spre ceea ce ai realizat până
acum în activitatea ta literară.
Deci: Care
dintre cãrţile
tale îţi
este mai aproape de inimã?
–
Eu cred cã privesc
destul de des înapoi. Chiar aş
putea presupune cã de multe ori trãiesc în paşi
de tango – doi paşi
înainte şi
unul înapoi. Ãsta ar fi ritmul. Dacã greşesc,
te rog sã mã corectezi. Încã n-am avut timpul necesar pentru a
dansa vreodatã... În schimb – am scris un poem care începe aşa:
„Sâmbãtã dupã-amiaza
între porţelanurile
/ chinezeşti/
îmi tai venele ca tu sã exişti...”
E în „Noima de aur” şi
îţi
închipui cã scriindu-mi sub aceastã uriaşã
presiune, cãrţile
– n-am cum sã le distanţez
– adicã sã le mãsor distanţa
faţã
de cetatea sângelui meu...
–
Ai obiceiul sã le
reciteşti?
–
În cel mai mare secret
– pot sã-ţi
spun cã le recitesc, dar întotdeauna fãrã martori. Nici mãcar pe
criticii care au scris despre ele nu-i iau drept martori. Îmi place
sã le amendez singur. Astfel îmi dau seama ce mai am de spus din
întregul niciodatã vãzut de cineva...
–
În ce constã
secretul unei cãrţi?
Adicã prin ce crezi tu cã trãieşte
dupã ce i se dã drumul în lume?
–
Unele cãrţi
trãiesc prin ideile lor, altele prin autorii lor. Mai existã şi
cãrţi
care trãiesc prin noutatea lor sau prin bizareria lor. Eu aş
vrea sã scriu o carte care sã trãiascã prin toate acestea. Adicã,
atunci când ai putea crede cã trãieşte
doar prin idei, sã-ţi dai seama cã existã chircit şi
neînsemnat în spatele ideilor – un om, un foarte simplu
om, ce poate sã spunã la început ceva care ar pãrea
bizar, adicã pe jumãtate nou şi
pe un sfert – construcţii
idnefinite...
Desigur, bunii cititori vor lua acele „unitãţi”
de mãsurã ale unui posibil întreg, aşa,
la modul ideal...
–
Când scrii o carte,
ai şi
momente de îndoialã?
–
Şi.
–
Care ar fi unul
dintre subiectele peste care simţi
cã nu poţi
trece, pe care trebuie neapãrat sã-l „spui” într-o carte?
–
Ştiu
cã fac o mare prostie sã mãrturisesc în public un subiect de
carte. Ideea cu acea carte de interviuri cu tânãra generaţie
de scriitori, interviuri publicate mai întâi în revista „Tribuna”,
din iniţiativa
lui Vasile Sãlãjan, ideie transmisã cu doi ani în urmã prin
epistole, câtorva zeci dintre tinerii colegi, a apãrut transcrisã
cu fidelitate într-un numãr din „Viaţa
Româneascã”. A noastrã se numea (dupã Ion Biberii) „Lumea de
azi – Lumea de mâine”, a celor doi autori care semnau în
revista bucureşteanã,
se numea tot aşa...
Dar, trec peste asta. Trec pentru cã de idei n-o sã duc niciodatã
lipsã...
Aş
vrea sã scriu un roman al cãrui personaj principal sã fie
Constantin Noica. În jurul acestui mare filozof ar roi o mulţime
de personaje ale acestui secol. Ar fi un fel de „Secol XX vãzut
prin C.N.”...
–
Pentru scriitorul
care eşti
– sunt posibile şi
primejdii?
–
Ohoo. Una dintre ele ar
fi reprezentatã de scrierea cãrţii
despre care vorbeam mai sus...
–
Te-ai visat scriitor
din copilãrie sau asta a venit treptat, pe negândite?
–
Cred cã treaba asta a
venit de undeva din interiorul fiinţei
mele. Toatã viaţa
am trãit printre nescriitori, aş
putea spune – chiar între oameni care au urât scrisul, l-au
considerat ca fiind superfluu omului normal. Şi
acest lucru ar putea sã înceapã de la bunica (fiinţa
care m-a crescut), neştiutoare
de carte şi
ar putea continua cu profesoara de românã din clasa a V-a care
atunci când i-am dat un caiet de dictando ce cuprindea
o proprie descriere a Moldovei, mi-a înapoiat caietul şi
m-a trimis sã culeg frunze de dud pentru viermii de mãtase...
Trecând dincolo de anecdotic, mã întreb de multe ori cum am
rezistat atâta timp şi
cum încã mai rezist în tot felul de meserii şi
experienţe,
aş
putea spune, chiar opuse scrisului...
–
Scrisul te izoleazã
de ceilalţi
oameni?
–
Şi
da şi
nu. Dacã n-aş
face-o deloc, i-aş
atrage cu brutalitate atenţia
cã sunt scriitor şi
nu cronicar sportiv. Dacã ar face-o cu prea mare sârg, aş
fi nevoit sã-i atrag din nou atenţia cã sunt scriitor şi
nicidecum un pustnic, un hibernal trãind numai şi
numai din propriile-mi meditaţii...
Cred cã în acest caz – calea de mijloc nu mai e a
mediocritãţii...
–
Chiar dacã în
ultima ta carte de versuri spui la un moment dat „Poezia mã
asupreşte
din ce în ce mai puternic...” vãzându-te scriind şi
prozã, criticã literarã, reportaje, interviuri, mi-e teamã cã
uiţi
prea mult tocmai de ea – de poezie. Am dreptate?
–
Dragã poetã, scrisul
meu nu se petrece la suprafaţã,
poezia mea nu poate fi reprezentatã aşa
cum,de
pildă,
un domn bine îmbrãcat pe care îl ai în preajmã la un moment dat.
Nici un detectiv n-ar putea sã încaseze vreodatã nişte
bani pe motiv cã a urmãrit cel puţin
cinci minute în viaţa
lui – viaţa
mea interioarã, adicã poezia semnatã cu numele meu. Aşa
cã, nimic şi
nimeni din iniţiative
personale sau a altcuiva n-o sã se poatã lãuda vreodatã cã i-a
spus (şi
mai ales a reuşit)
poeziei mele sã se linişteascã,
sã zacã aşa
cum zac acele cârpe putrede pe care le adunã bãtrânii înainte de
moarte şi
dupã ce ei mor, ceilalţi
le aruncã nefiind folositoare. „Fac de toate” şi
nu chiar de toate. Interviurile au fost fãcute din dorinţa
fireascã de a contribui şi
noi cu ceva la afirmarea unei generaţii
de scriitori. Ce s-a înţeles
e bine înţeles.
Ce o sã urmeze vom mai vedea... Criticã scriu pentru cã mi se
întâmplã de multe ori sã citesc volume de versuri, roman,
excelente asupra cãrora critica noastrã „profesionistã” nu se
prea apleacã. Fie cã autorii acelor cãrţi
nu intrã în jocul conjunctural al zilei şi
nopţii,
fie cã sunt oameni care aşteaptã
în linişte...
Ei, liniştea
asta enervantã din jurul unor cãrţi
foarte bune – mã face sã-mi spun pãrerea despre acele cãrţi
pe care oricum le citesc...
–
Poezia ta se
desfãşoarã
dupã un anume program poetic? Ne poţi
vorbi de acest program?
–
Un mare prieten al meu,
poetul Ion Gheorghe, ar putea sã rãspundã în condiţii
excelente la aceastã întrebare. ştiind
cã el ar putea sã rãspundã atât de minunat, atât de înþelept
– n-am decât sã aştept
pânã ce voi trece de 40 de ani, pentru a vorbi despre propriul
program. El, oricum, te asigur, existã...
–
Ce are mai mare
importanã pentru tine: talentul sau inventivitatea?
–
Inventivitatea, când
nu este de naturã paranoicã, nu este altceva decât structura
intimã a talentului, sora lui „tainicã”, o sorã care se mişcã
în voie prin: arhitecturã, filozofie, lingvisticã, balisticã,
oniric şi
multe alte tãrâmuri. Aşa
cã nu pot sã despart cele douã noţiuni.
Ar fi tot aşa
cum aş
propune sã se despartã poezia de filozofie sau proza de viaţã...
–
Un scriitor (şi
nu numai el) înainte de a fi în dialog cu ceilalţi,
e în dialog cu sine. Acest lucru se poate face numai în
singurãtate. Te-aş
întreba dacã eşti
mulţumit
de momentele tale de singurãtate, dacã ştii
sã fii destul de independent în acele clipe, dacã (în sfârşit)
ştii
sã „umbli” prin singurãtatea ta?
–
Despre singurãtatea
mea în timpul creaţiei,
nu pot sã adaug nimic în afarã de ceea ce „transportã”
propria mea creaţie
în mintea cititorului în timpul unui dialog sincer de ambele pãrţi.
–
Scriitorul trebuie
sã trãiascã mai întâi pe propria-i
piele şi
apoi sã aştearnã
pe hârtie? Sau experienţa
umanã poate fi înlocuitã şi
cu altceva? Sã zicem cu lectura?
–
Eu am început prin a
crede cã „ce trãieşte
omul – e sfânt” şi
nici acum nu ezit a crede cã e aşa.
Dar, opera pe care o lecturezi, este scrisã tot de un om, care,
poate a realizat acele pagini de pe urma experienþei sale sau a
altcuiva şi
tot aşa
mai departe... Însã precis undeva, la capãtul capãtului trãieşte
totuşi
o experienţã
„pe viu”, o experienţã
care a putut genera o altã experienţã,
una literarã. Shakespeare, lumea lui Shakespeare e cea mai realã
dintre toate lumile posibile. Tot aşa,
putem spune cã e şi
cea mai fictivã dintre toate lumile posibile, un sfârşit,
un finiş
de experienţe
politice şi
familiale, o încrucişare
de filozofii, un prim cod al familiei, codul general al literaturii
care nu trãieşte
pentru azi sau pentru mâine... şi
atunci, cred cã lectura nu mai e un înlocuitor al vieţii
trãite, e chiar viaţa
trãitã, viaţa
şi
experienþa pe care o putem solicita în arta noastrã...
–
Vrei
să facem o călătorie prin biibliotecă?
Spune-mi
care sunt cãrţile
tale cele mai dragi?
–
Toate cãrţile
îmi sunt dragi, unele dintre ele chiar folositoare iar altele,
puţine,
de cãpãtâi. Fiinţa
mea nu opereazã totuşi
atunci când îşi
cautã filiaţiile,
iubirile, dupã cãrţi.
Cel mai mult îi place sã spunã cã se simte minunat şi
încordatã la maximum în lumea lui Shaekespeare, cã redevine ea
însãşi
atunci când se adãposteşte
de vitregii sub pãlãria curteanului Motaigne. cã
observã florile spiritului când se aflã în preajma grecului
Platon şi
surprize se pot ivi în continuare. Îmi iau aceastã mãsurã de
precauþie pentru cã recent vizionând filmul „Il nome della rosa”
mi-am dat seama cã în aceastã lume circulã liberã şi
nevãmuitã lumea lui Ecco. Cum, tot aşa,
aş
putea vorbi despre alte lumi în care, din când în când îmi place
sã mã transpun pentru a cãlãtori în compania unor spirite.
–
Eşti
mulţumit
de literatura acestui secol douãzeci?
–
Dacã aş
fi întru-totul mulţţumit,
aş
sta într-un fotoliu
şi
aş
citi pânã ce, de atâta bãtrâneţe
n-aş
mai putea sã vãd literele. Abia atunci aş
începe sã le gãsesc mici cusururi.
–
Ce poţi
spune despre prezenţa
scriitorului în revistele literare? E neapãrat necesarã?
–
Nu neaparat dar,
totuşi,
necesarã. Îmi aduc aminte cã Rebreanu menţiona
undeva în „Jurnal”, citez din memorie: „ – De la teatru am
plecat, la Educaţia
Poporului nu mai sunt... mã gândesc sã înfiinţez
o revistã literarã...” Chitcãit, scriitorul ardelean ştia
el ce spune. În altã ordine de idei, mie, prezenţa
în presã îmi dã senzaţia
zilnicã, sãptãmânalã, cã mai sunt încã în viaţã...
pardon... interiorul breslei mele...
–
Îţi
iubeşti
profesiunea de scriitor?
–
Deşi
este epuizantã, iar câteodatã de-a dreptul enervantã (pentru
alţii
şi
chiar pentru tine), pot spune cã un poet francez avea dreptate sã-şi
intituleze una din cãrţi
„Cu urã, dragostea mea, poezia”...
–
Ai momente în care
te simţi
scos cu totul din ale tale, obişnuite?
–
Sunt câteva cântece
şi
alte câteva poezii de-ale noastre, ale românilor, pe care atunci
când le aud, dacã stau pe scaun mã ridic imediat în picioare şi
iau o perfect controlabilã poziţie
de drepţi.
Mi se întâmplã asta atunci când aud „Doina” lui M. Eminescu,
sau „Deşteaptã-te
Române”, „Treceţi
Batalioane Române, Carpaţii”...
sunt singurele momente în care nu-mi pot controla psihicul şi
energia fizicã. Mã gândesc cã e vorba de o energie uriaşã
care acţioneazã
fãrã putinţã
de bruiere asupra conştiinţei
mele...
–
Consideri cã între
generaţiile
literare existã numai continuitate sau şi
negaţie?
–
Îmi pui o întrebare
care conţine
rãspunsul. Pentru a nega un fenomen trebuie sã-i stãpâneşti
toate datele, manifestãrile... Desigur, negaţia
poate însemna şi
a continua ceva, fãrã sã recunoşti
cã datele principale le ai de la înaintaşi.
Atunci, chiar devii mai vehement în negaţie...
Dar cum eu nu mi-am propus sã-i neg nici pe cei „de la ’70”
între care ar trebui sã fiu şi
nici pe „optzecişti”
între care uneori mã aflu, şi
în acelaşi
timp mã vãd un om singur în faţa
colii de hârtie pe care singur mi-o cumpãr de la librãrie, singur
mi-o scriu şi
tot singur mã zbat sã o tipãresc, nu mã arãt interesat direct de
aceste contacte dintre generaţii.
Mai degrabã mã simt atras de creaţia
acestor scriitori... În faţa
cãrţilor,
toate luptele înceteazã. Şi
e firesc sã fie aşa
şi
nu altfel.
Dialog realizat de
Mariana PÂNDARU în septembrie 1980
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu